Inleiding:
Bij Pactum werken ongeveer 1100 medewerkers en is onderdeel van de Vigo groep. Zij zijn actief in de regio’s Gelderland/Overijssel, Noord-Brabant en Limburg. Als opgroeien en opvoeden niet vanzelf gaat, biedt Pactum gezinnen en jongeren tot 27 jaar hulp. Waar mogelijk door lichte ambulante hulp. Waar nodig door intensieve specialistsche hulp. Pactum gaan daarbij altijd uit van eigen krachten en talenten van het gezin, zodat het gezin later weer samen verder kan.
Uitdaging:
Pactum benaderde Zion met een duidelijke uitdaging: een tekort aan instroom van Jeugdzorgwerkers C/D aanpakken, met als doelstelling 40 FTE's te werven binnen zes maanden, binnen een krap budget. Uit onze initiële analyse, de recruitmentscan, kwam echter naar voren dat Pactum nog geen employer branding had ontwikkeld en geen ervaring had met campagnevoering, noch online noch offline. Het was aan ons team om niet alleen een sterk employer brand uit de grond te stampen, maar ook de online kanalen te optimaliseren en een doordachte strategie op te zetten voor deze uitdaging.
De kernuitdagingen van het project met Pactum lagen in de strakke tijdslijnen, het beperkte budget en het specifieke doel om een vast dienstverband te verkiezen boven ZZP'ers, tegen de achtergrond van een krappe (regionale) arbeidsmarkt.
Aanpak:
Net zoals in al onze projecten, volgden we ook hier een gestructureerd proces, waarbij elke fase zorgvuldig ontworpen was om niet alleen de kracht van Pactum's employer brand te vatten, maar ook om de doelstelling te realiseren (aantrekken 40FTE jeugdzorgmedewerkers binnen 6 maanden). Hieronder lichten we toe hoe ons team deze ambitie stap voor stap heeft benaderd:
1. Marktanalyse en trendobservatie
- Aanvang met een diepgaande marktanalyse en trendobservatie om actuele kansen en uitdagingen binnen de jeugdzorgsector in kaart te brengen.
- Implementatie van geavanceerde datamining technieken om een helder beeld te krijgen van de behoeften en verwachtingen van potentiële kandidaten.
2. Veldwerk
- Organisatie van meeloopdagen en deelname aan Pactum’s onboarding programma voor een authentieke ervaring van de organisatiecultuur.
- Uitvoering van diepte-interviews met zowel nieuwe als ervaren medewerkers van Pactum om inzicht te krijgen in hun motivaties, verwachtingen en de dagelijkse realiteit van hun werk.
3. Ontwerpen creatief concept
- Het faciliteren van creatieve ‘boilerroom’ sessies, waarbij door co-creatie met Pactum dynamische en pakkende employer branding ideeën werden gegenereerd.
- Selectie en verfijning van de meest impactvolle ideeën tot strategisch doordachte concepten, elk ondersteund door een heldere strategie en afgestemd op de kernwaarden van Pactum.
4. Productie
- Vertaling van geselecteerde concepten naar authentiek foto- en videomateriaal, waarbij de nadruk lag op de menselijkheid en authenticiteit van Pactum’s medewerkers.
- Productie van deze content door ons in-house team, zorgvuldig ontworpen om de unieke sfeer en missie van Pactum uit te dragen
5. Implementatie
- Lancering van geïntegreerde cross-mediale campagnes, inclusief gerichte retargeting op sociale media, om de vernieuwde employer branding breed te communiceren.
- Inzet van geofencing tijdens sector-specifieke evenementen, waarbij apparaat-ID’s van bezoekers werden geregistreerd voor latere gerichte advertenties. Deze geavanceerde tactiek maakte optimaal gebruik van proximity marketing om onze boodschap effectief te verspreiden.
6. Voortdurende optimalisatie en evaluatie
- Continue analyse en optimalisatie van campagne-prestaties, met gebruik van real-time data en feedback om strategieën aan te scherpen en resultaten te maximaliseren.
- Vanuit onze Zion kwaliteitscyclus werkte wij met regelmatige rapportages en feedbacksessies met Pactum om de voortgang te bespreken en eventuele aanpassingen snel door te voeren.
Deze doelgerichte en fasegewijze aanpak stelde ons in staat om de employer brand van Pactum niet alleen binnen 2 maanden krachtig in de markt te zetten, maar ook om hun ambitieuze wervingsdoelen te bereiken.
Resultaten:
Door een combinatie van diepgaande marktanalyse, creatieve merkherpositionering en strategische campagnevoering heeft ons project met Pactum een benchmark gezet voor effectieve talentwerving in de uitdagende zorgmarkt.
Samenwerking van betekenis
- Door onze samenwerking is de dienstverlening en operationele capaciteit van Pactum weer op volle kracht.
- Authentiek foto- en videomateriaal laat nu het échte gezicht van de Pactum-medewerkers.
- Continueren van de multi-platform campagnes voor overige functies binnen Pactum.
- Door praktijktrainingen hebben we het Pactum recruitmentteam zelfstandig gemaakt in recruitment- en brandingtechnieken. Zo nemen zij nu de creatieve leiding, terwijl wij de technische uitvoering van de advertenties op ons nemen. Een win-win: zij de inhoud, wij de techniek, samen sterk.